pzl95lat

Msza Święta z okazji 95 – lecia PZŁ

Msza Święta z okazji 95 – lecia Polskiego Związku Łowieckiego
Data: 3 listopada 2018 r.
Miejsce : Katedra Warszawsko – Praska w Warszawie
Kontakt do organizatora: Zarząd Główny Polskiego Związku Łowieckiego ul. Nowy Świat 35, 00-029 Warszawa tel. 22 55 65 51
 

 

Msza święta hubertowska na stałe weszła do obrzędowości i kultury łowieckiej już w drugiej połowie XVIII wieku, o czym nadmienia Henryk Rzewuski w romansie historycznym „Listopad”. W ten uroczysty sposób oddawano cześć patronowi myśliwych – św. Hubertowi (3 listopada), a zarazem był to początek jesiennych łowów. Msze hubertowskie często odbywały się w leśnych kapliczkach. Tekst i liturgia ograniczona była przez celebransa do koniecznego minimum, „tak by myśliwym czasu nie zabierać”. Do tej tradycji nawiązuje również Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu” (XIX wiek). Muzyczna oprawa mszy hubertowskiej miała charakter improwizacyjny. Trębacze wykorzystywali różne fragmenty znanych im fanfar myśliwskich, by podkreślić odmienność celebry. W latach międzywojennych imieniny Patrona czczono m. in. w Spale – w łowisku rządowym II Rzeczpospolitej – z udziałem prezydenta Ignacego Mościckiego, który wraz zaproszonymi gośćmi i myśliwymi brał udział we mszy świętej odbywającej się w przypałacowej drewnianej kaplicy, przy ołtarzu św. Huberta. Oprawę muzyczną stanowiły chóry i sygnaliści (1932, 1933). W okresie powojennym pomimo różnych politycznych nacisków msze hubertowskie były kontynuowane i miały bardzo intymny charakter. Dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zespoły trębaczy myśliwskich (np. Zespół Trębaczy Myśliwskich Technikum Leśnego w Goraju) już w sposób oficjalny uczestniczyły w oprawie muzycznej mszy hubertowskiej. Tak się działo w 1997 roku w Ciechocinku podczas Ogólnopolskich Łowów z Sokołami i dwa lata później w Sanktuarium Maryjnym w Lubaszu koło Czarnkowa. Zaczęły powstawać msze hubertowskie nie jako oprawa mszy św. lecz jako forma muzyczna. Lech Głowicki skomponował pierwszą „Polską Mszę Myśliwską” na dwie trąbki, dwie waltornie, dwa puzony i tubę (lata dziewięćdziesiąte). W roku 2004 powstało dzieło wyjątkowe dla polskiej kultury łowieckiej „Msza św. Huberta” na trompe de chasse i organy Mariana Sawy.

 

Kompozytor operując współczesnym, własnym językiem muzycznym nawiązał do tradycji kościelnej i łowieckiej wykorzystując organy i róg francuski tak mocno przecież powiązany z europejską mszą wotywną o Hubercie. W tym czasie powstają także drobne utwory napisane na zespół rogów myśliwskich poświęcone Patronowi jak: marsz „Na cześć św. Huberta” (kompozytor nieznany), Krzysztofa Kadleca „Święty Hubercie Patronie nasz”, „Fanfary na Podniesienie”, Introitus i Gloria oraz „Kantata o św. Hubercie” na chór mieszany a cappella do słów wielkopolskiego leśnika i myśliwego Stanisława Woszczyńskiego, a także Krzysztofa Szpetkowskiego „Świętemu Hubertowi cześć!”. Wszystkie te kompozycje wykorzystywane są przez polskie zespoły myśliwskie do oprawy mszy hubertowskiej. W 2015 roku skomponowana została przez Krzysztofa Kadleca pierwsza polska „Msza huberowska” przeznaczona na zespół rogów myśliwskich stanowiąca zamkniętą muzyczną formę mszy (IntroitusKyrieGloriaSanctusAgnus Dei). W ostatnich kilku latach msza hubertowska stała się nieodzownym elementem różnych uroczystości łowieckich. Rozpoczyna się nią uroczyste polowania hubertowskie, obchody jubileuszowe kół łowieckich, a ponadto jest ona częścią składową każdego ogólnopolskiego festiwalu muzyki myśliwskiej.

KONTAKT

Adres:
Nowy Świat 35
00-029 Warszawa

Telefon (centrala):
22 55 65 500 do 510
22 826 20 51 do 53
fax: +48 22 826 33 22

Mail:
pzlow@pzlow.pl
rzecznikprasowy@pzlow.pl